طرحواره و ازدواج

انتخاب همسر موضوعی پیچیده و تصمیمی تأثیرگذار بر زندگی آینده فرد است. اگر افراد با ناآگاهی، بدون داشتن معیارهای مناسب و درک درست از زندگی آینده و برحسب اتفاق دست به انتخاب همسر بزنند و از قبل برنامه‌ریزی، ارزیابی صحیح و دوراندیشی نسبت به ازدواج وجود نداشته باشد، ممکن است در زندگی زناشویی و در روابط عاطفی مشکلات و تعارض‌هایی داشته باشند.

چند نکته تربیتی تا کودکان طرحواره دار نسازیم

-انتظارات واقع بینانه و متناسب با توان و علاقه کودک از آنها داشته باشیم. 2- نقاط ضعف و قوت فرزند خود را بدانید. استعدادهایش را بشناسید و در مورد هوش های مختلف بیاموزید. 3- کمک کنید بین تفریح و کار برای خودتان و همچنین برای کودک بین تفریح و آموزش تعادل برقرار شود.

مراجعه به روانشناس

عزیزان به خاطر داشته باشید که وقتی دچار استرس، اضطزاب ، بهم ریختگی خلقی، سردرگمی و ناامیدی، بی انگیزگی ، فشار افکار، بهم ریختن ریتم خواب و اشتها و یا سایر مشکلات روحی و روانی می شوید و این مشکلات بیش از 2 هفته پایدار می شوند، حتما به روانشناس با روانپزشک مراجعه کنید.

سوء استفاده روانی چیست؟

در کنار سوءاستفاده جنسی و جسمی ، نوع دیگری از بهره کشی به نام سوءاستفاده روانی وجود دارد، که پیامدهای روانی گسترده ، عمیق و مخربی را به بار می آورد. در حالت کلی سوءاستفاده روانی یعنی اجبار کردن دیگری به انجام کاری که ما می خواهیم، بدون آنکه احساسات فرد مقابل را در نظر بگیریم.

پنج نیاز هیجانی اساسی دوران کودکی

1- نیاز به دلبستگی ایمن به دیگران که شامل احساس امنیت، ثبات، محبت، پذیرش، احساس ارزشمندی، داشتن رابطه صمیمی با دیگران است. 2- نیاز به خودمختاری و عملکرد مستقلانه و احساس هویت داشتن. به عبارتی استقلال و فردیت داشتن است. 3- نیاز به آزادی در بیان نیازها و هیجان های سالم و خودابراز گر بودن

ذهن آگاهی تکنیکی برای کسب آرامش

به مجموعه افکار ، هیجانات ، خاطرات و امیال، ذهن گفته می شود . ذهن می تواند باعث شود فرد به آگاهی درونی برسد . در دنیای امروز که موارد بسیاری موجب سردرگمی و پریشانی حواس می شوند ، آگاه بودن از ذهن یا همان ذهن آگاهی ( mind fulness) کمک می کند تا حتی در انجام امور عادی و روزمره ، حواس به کار گرفته شوند .

طرحواره ها چگونه تداوم پیدا می کنند؟

طرحواره ها دو عملکرد اصلی دارند. تداوم و بهبود طرحواره ها. هر فکر، احساس، رفتار و تجربه ای که مرتبط با طرحواره باشد می تواند طرحواره را تثبیت و تقویت کند یا باعث ضعیف شدن طرحواره ناسازگار و در نتیجه بهبود آن شود. تثبیت و تقویت طرحواره ناسازگار از طریق سه سازوکار انجام می شود.

عزت نفس و خود باوری

عزت نفس یا حرمت نفس، باور و اعتقادی است که فرد درباره ارزش و اهمیت خود دارد. معمولاً مشکل عمده افراد ریشه در این دارد که ما یاد نگرفته ایم خود را دوست داشته باشیم. خیلی از افراد دوست داشتن خود را با خودخواهی یا خودپسندی اشتباه می گیرند، در حالی که اینها دو مقوله کاملاً متفاوت هستند.

گفت و گو با خود

گفت و گوی شخصی یا همان گفت و گو با خود ، رفتاری است که به صورت طبیعی در تمام ساعات بیداری ، انجام می دهیم . این مکالمات هرگز ساکت نمی شوند و همیشه وجود دارند . شاید بتوان گفت یکی از نشانه های زنده بودن ما مکالمه با خودمان است . گفتگوی درونی ، زبان خاص خود ماست و صدایی است که تنها برای خود ما قابل درک می باشد. دلیل مهم شکل گیری عادات ، باورهای روزانه و شخصیت فردی همین مکالمات با خود هستند . بخش قابل توجهی از مدیریت ذهن وانجام رفتارهای اجتماعی از طریق تعامل با خود شکل می گیرد .

طرحواره ها چگونه شکل می گیرند؟

طرحواره ها چگونه شکل می گیرند؟ هر کودکی با دو ویژگی اساسی به دنیا می آید: 1- خلق و خوی ذاتی و اولیه و 2- نیازهای اساسی هیجانی این دو ویژگی در یک بستر به نام محیط اولیه و سبک فرزندپروری قرار می گیرد که منجر به دو حالت می شود: ارضاء نیازها و در نتیجه شخصیت سالم و کارآمد و یا عدم ارضاء نیازها و در نتیجه احساس تهدید و به تبع آن شکل گیری طرحوراه های ناسازگار اولیه.

طرحواره چیست؟

طرحواره در حوزه های پژوهشی مختلفی به کار برده شده و به طور کلی به معنای ساختار (Structure)، قالب ( Framework) و چارچوب (Outline) تعریف شده است. در روانشناسی به طور گسترده در حوزه شناختی تاریخچه برجسته و غنی دارد و به عنوان قالبی در نظر گرفته می شود که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبین کنند. طرحواره ها در خلال دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرند و بارها و بارها در طی زندگی فعال و تکرار می شوند. و به سبب سخت تر شدن در طول زمان، انعطاف پذیری شان نیز کمتر می شود. در واقع طرحواره ها نیاز به هماهنگی شناختی را تقویت می کنند. یعنی با وجود اینکه می دانیم خیلی از افکار و باورها نادرست هستند و منجر به ناراحتی می شوند اما چون با آنها احساس راحتی داریم از آنها استفاده می کنیم. طرحواره ها به دو دسته سازگار و ناسازگار تقسیم می شوند.

مرز و مرزبندی در خانواده

از مسایل مهم خانواده فاصله روانشناختی اعضاء و محدوده عمل اعضاء و زیرمنظومه های خانواده است. که به این فاصله روانشاختی مرز گفته می شود. مرزها چگونگی ارتباط و محدوده رفتار اعضای خانواده را مشخص می کنند. مرزبندی یعنی چه کسی چه اندازه می تواند حرکت کند و چگونه اینکار را انجام می دهد.

چهار خطا در روابط زناشویی

- انتقاد شخصیتش رازیر سوال نبر. انتقاد کل شخصیت فرد را زیر سوال می برد و البته اوضاع را وخیم تر می کند،بهتر است برای بیان دلخوری ها از رفتاری که ناراحتمان کرده است صحبت کنیم، نه اینکه به شخصیت فرد حمله کنیم. بدین ترتیب به همسر خود فرصت می دهید خواسته شما رابداند و برای تغییر شرایط اقدام کند.

چرا باید به روانشناس و مشاور مراجعه کنیم؟

متاسفانه به دلیل تصورات اشتباهی که در جامعه در مورد روانشناسی، رواندرمانی و مشاوره وجود دارد بسیاری ازافراد از مراجعه به روانشناس و مشاور خودداری می کنند . روان ما همانند بدن دچار مشکل و بیماری می شود . افسردگی ، اضطراب ، بی حالی، احساس خستگی ، تنهایی ، کاهش اعتماد به نفس ، اختلالات خواب ، گریه کردن بیش از حد ، ناتوانی در حل مشکلات ، اعتیاد ، وسواس ، پرخاشگری، عصبانیت ، خشم ، اقدام به خودکشی ازجمله مسائلی است که باید به خاطر آنها به متخصص مراجعه کنیم .

ضرورت مشاوره‌ی پیش از ازدواج برای شناخت آگاهانه

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد می‌باشد. پس حواسمان باشد که این موضوع فقط مربوط به دو نفر نیست، بلکه به‌عنوان یک رویداد به خانواده و جامعه هم مربوط می‌شود و حتی سرنوشت 50 تا 100 سال آینده‌ی شما و نسل‌‌های بعدی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ازدواج موفق اتفاقی نیست، باید یک برنامه‌ریزی صحیح برای این موضوع داشته باشیم و در مسیر آن حرکت کنیم.

شخصیت های نامناسب برای ازدواج

صفات شخصیتی الگوهای پایدار رفتاری، ادراکی، ارتباطی و تفکری درباره خود و دیگران و محیط هستند که موقعیت های مختلف فردی و اجتماعی مشاهده می شوند. این الگوهای پایدار زمانی مشکل ساز خواهند شد که انعطاف ناپدیرانه و ناسازگارانه باشند. ویژگی معمول یک اختلال شخصیت این است که الگوی ثابت و طولانی مدت دارند و شروع علایم ان به دوره نوجوانی یا ابتدای جوانی بر می گردد. برخی از این اختلالات با افزایش سن کاهش می یابند.

نقشه مغزی و لورتانوروفیدبک، در تشخیص و درمان مشکلات روانی و شناختی و نورولوژیک

کاربرد و مزیت تهیه نقشه مغزی از نقشه مغزی یا QEEG می توان برای کمک به تشخیص اختلال بیش‏فعالی/کمبود توجه (AD/HD)، افسردگی، اختلالات اضطرابی، تومورهای مغزی، صرع، اختلالات یادگیری، سوءمصرف الکل یا مواد، سکته، آسیب‏های مغزی، بیماری‏های مغزی مثل مننژیت و آنسفالیت، اسکیزوفرنی، دمانس و آلزایمر استفاده کرد. با QEEG همچنین می‏توان توانمندی‏های مختلف ذهنی و روانی از جمله توانمندی‏های هنری و ورزشی را براساس فعالیت امواج مختلف نیز تعیین کرد.

تحریکی الکتریکی مغز، در تسریع درمان مشکلات روانی و شناختی و نورولوژیک

ابزارهای کمک درمانی تحریک الکتریکی مغز با عنوان کلی TES ، دسته ای ابزارهای مربوط به نوروتراپی است. نوروتراپی به معنی درمان اعصاب و یا درمان سلولهای عصبی است. از این وسایل درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده می شود زیرا کاملا بی ضرر و بدون عوارض است. بنابراین TES جهت درمان سلول های عصبی و یا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.

باور هایی در مورد عشق و ازدواج

باور هایی در مورد عشق و ازدواج یکی از مواردی در مشاوره های پیش از ازدواج بررسی می شود ، باورهای مراجعین درمورد عشق و ازدواج هست که در اینجا تعدادی از باورها بررسی می شوند : 1) در ازدواج باید عجله کرد چون ممکنه طرف مقابل پشیمان باشد : وقتی به مراجعین گفته می شود که فرایند مشاوره پیش از ادواج به چند جلسه زمان نیاز دارد مراجعین می گویند : اگر در حین جلسات پشیمان شد چه؟ پاسخ اینه که حالا پشیمان شود بهتر است تا با 2 بچه پشیمان بشود.

زوجین در روابط زناشویی، انتظاراتی مطلوب از روابط دارند.

زوجین در روابط زناشویی، انتظاراتی مطلوب از روابط دارند. این انتظارات شامل انتظار زن و شوهر به عنوان شریک زندگی از خانواده همسر ، از ازدواج ، تصویر و یا مفهوم هر یک از همسر ایده عال است. این انتظارات ، استانداردها و فرضیه ها ذهنی ، چهارچوب ها از پیش تعیین شده و باید ها و نباید ها زوجین در مورد همسر و زندگی زناشوئی است.

می ترسم یک روز من را رها کند

وقتی به کسی وابسته می شوم دیگر نمی توانم خودم را کنترل کنم و به طور مداوم دلم می خواهد او را چک کنم و از نادیده گرفتنش دچار آشفتگی می شوم و هر کاری می کنم که او من را ترک نکند. حتی بارها شده که تهدید به خودکشی کرده ام ولی باز هم فایده ندارد مدام ترس دارم که من را رها کند .وقتی که در رابطه خوب هستیم کاری می‌کند که اعصابم به هم می‌ریزد و نمی توانم جلوی خشمم را بگیرم و وقتی پرخاشگری می کنم بلافاصله پشیمان می شوم و ترس می گیرم که من را بالاخره یک روز رها می‌کند.

انواع هیجان و چگونگی تنظیم آنها

این روزها با توجه به شرایط خاص مثل بیماری‌هایی چون کرونا ، تجربه سوگ و ...به وجود آمدن هیجاناتی چون غم .خشم.ترس،شرم و حتی شادی نیاز به تنظیم دارد .درمانگر هیجان مدار به شما یاد می‌دهد تا نسبت به هیجانات خود آگاه شوید .معنا بسازید و برآنها تامل کنید و در نهایت روایت زندگیتان را تغییر دهید.

تا حالا فکر کردید که از کجا باید بفهمم نیاز دارم به یک روانشناس مراجعه کنم یا خیر؟

تا حالا فکر کردید که از کجا باید بفهمم نیاز دارم به یک روانشناس مراجعه کنم یا خیر؟ برای رسیدن به جواب این پرسش به سؤال‌های زیر توجه کنید و پاسخ دهید. 1.مدتیه که احساس ناامیدی، پوچی و کم ارزشی می‌کنی و دیدت نسبت به زندگی تغییرکرده؟ 2.آیا به صورت مداوم احساس اضطراب، استرس و نگرانی می‌کنی؟

چگونه از شر افکار مزاحم یا ناخواسته خلاص شویم؟

افکار ناخواسته یا مزاحم اگر بمانند به وسواس تبدیل می‌شوند و زندگی ما را تباه می‌کنند. هر فکری دارای انرژی است، پس اگر دچار اضطراب، دلشوره و از خودبیزاری می‌شوید، بهتر است اول محتوای افکارتان را چک کنید. اگر از شما بخواهند چند روز تصور کنید که در سرتان تومور مغزی غیر قابل علاجی در حال رشد است، آیا این کار را انجام می‌دهید؟ بسیاری از ما در انجام چنین کاری تردید داریم. چرا؟ زیرا در اعماق وجود معتقدیم تصور، ذهن یا طرز تفکر ما می‌تواند بر بدن ما تأثیر بگذارد؛ و اگر تردید کنید حق با شما خواهد بود.

عزت نفس و اهمیت آن در زندگی

عزت نفس ، عبارت است از احساس ارزشمند بودن . این حس از مجموعه ی افکار، احساسات ، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می شود. می اندیشیم که فردی با هوش یا کودن هستیم ، احساس می کنیم که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم ، مورد قبول و اطمینان هستیم یا خیر؟ خودرا دوست داریم یا نداریم؟

تفاوت متخصص اعصاب و روان و مغز و اعصاب؛ روانشناس و مشاور چیست؟

1) بیماری های مغز و اعصاب ببیشتر نمود جسمی و فیزیکی دارند مثل: صرع، پارکینسون، ام اس، سکته مغزی، ایسکمی، سندروم گیلین باره، آلزایمر و ... بیماری های اعصاب و روان بیشتر نمود رفتاری و روانی دارند مثل: افسردگی، وسواس، دوقطبی، اسکیزوفرنی و ...

تصورات غلط در مورد درون گرایی

بسیار زیاد می بینیم که ویژگی هایی همچون خجالتی بودن، اظطراب اجتماعی، ناتوانی در برقراری ارتباط، اعتماد به نفس پایین، منزوی بودن، افسردگی،و ... را به عنوان تعاریفی از شخصیت درونگرا در نظر می گیرند.

چگونه خشم را كنترل كنیم؟(مدیریت خشم)

پیش از یك سالگی انگیزه های ترس آور كودك را تحت تاثیر قرار می دهد در پی "ترس"خشم پدید می آید.بین ٢تا ٤سالگی خشم به نهایت شدت خود می رسد .لذا خشم مثل غم و شادی یك احساس كاملا طبیعی در انسان است و همه آدم ها در همه جای كره زمین دچار "خشم" می شوند ،اما همه به یك اندازه پرخاشگری نمی كنند .چون پرخاشگری یك "رفتار" است و ما "رفتار"را می آموزیم .رفتار "پرخاشگرانه "بر عكس احساس "خشم" قابل كم و زیاد و حذف و اضافه كردن است. در "واقع پیچش دست خودمونِ" اما نه به سادگی نیاز به تمرین و "فكر "دارد!

جراتمندی

اگر شما نیز جزء کسانی هستید که بیشتر اوقات علیرغم میل باطنی خود، ناچار به پذیرش تقاضای دیگران شده اید و یا اینکه نمی توانید نارضایتی خود را بیان کنید، احتمالاً در زمینه رفتار جراتمندانه مشکل دارید. اگر رفتار را یک طیف در نظر بگیریم ، یک سر طیف رفتار منفعلانه است و یک سر طیف رفتار پرخاشگرانه است که هر دوی این رفتارها مخرب می باشد، حال رفتار درست چیست؟جایگاهش کجاست؟

شناخت درمانى یعنى چه؟

میدونیم كه شناخت درمانی از روش های روان درمانیه كه الان بیشتر به عنوان درمان شناختی رفتاری یا CBTازش یاد میشه و تاكیدش روی زمان حال یعنی میگه دیروز هر اتفاقی كه افتاده امروز باید چی كار كرد. توی این نظریه اعتقاد بر اینكه علت همه آشفتگی های روانی از جمله افسردگی و اضطراب اختلال تفكره كه اصطلاحا تو این نظریه بهش میگن تفكر غیر منطقی،تفكر تحریف شده یا افكار خودآیند منفی یا افكار ناكارآمد؛ بر این اساس یك موقعیت به خودی خود منجر به وجود آمدن احساسات منفی در ما نمی شود. بلكه شیوه های برداشت موقعیت است كه احساسات را به وجود می آورد.