افزایش انگیزه در کاهش وزن

 خیلی از افراد چاق، اگرچه می‌دانند افزایش وزن چه مشکلاتی را برای آنان به همراه می‌آورد ولی انگیزه لازم را برای کاهش وزن ندارند. در شروع رژیم غذایی توجه به چند نکته در ایجاد انگیزه لازم است:

1. وزن شما به طور معمول با افزایش سن و وابسته به شرایط تاهل شما و نیز شیوه های زندگی به مرور افزایش می‌یابد، ولی مهم آن است که از افزایش شدید و پیشرونده آن جلوگیری نمایید و چنانچه وزن و شاخص توده بدنی شما در محدوده طبیعی قرار گیرد، انتظار رویاهای غیرمنطقی دوران قدیم را از سر خود خارج کنید.

2. برای وزن خود هدف درستی انتخاب کنید تا دچار یاس و ناامیدی نشوید و انگیزه خود را از دست ندهید. این‌که با دیدن یک فیلم یا یک فرد ورزشکار بخواهید تناسب اندام مشابه آنها داشته باشید، در حالیکه توان و وقت فعالیت بدنی مشابه آنان را ندارید، این انتظار از وزن برای شما غیر منطقی است.

3. فکر معجزه و دارویی که برای شما نقش کیمیا را بازی کند از ذهن خود بیرون کنید. چون متاسفانه چنین اعجازی در عالم امکان وجود ندارد و این را فقط در گپ‌های دوستانی که موفق یا ناموفق در کنترل وزن بوده‌اند یا در تبلیغات رسانه‌ای می‌توانید بیابید.

4. فرصت کافی به خود بدهید. وزنی که طی چندین سال به دلیل عدم توجه به خود یا هر دلیل دیگری اضافه کرده‌اید، نمی‌توانید در فرصت چند روز یا چند هفته از شر آن راحت شوید. کاهش وزن نیم تا یک کیلو گرم در هفته هدفی منطقی و بدون عوارض خواهد بود، البته در کسانی که دچار افزایش وزن شدید هستند در مراحل اولیه کاهش وزن بیشتری را در هفته می‌توانند تجربه کنند و هر چه به وزن مطلوب خود نزدیک می‌شوند، سیر کاهش وزن آهسته‌تری می‌یابند.

5 . انگیزه لاغر شدن را در خودتان پایه گذاری کنید نه دیگران. این‌که همسرتان یا نزدیکان شما چه فکر می‌کنند گرچه می‌تواند کمک کننده باشد ولی اگر انگیزه اصلی تغییر در خود شما نباشد، بعد از مدتی رنگ باخته و به افزایش وزنی حتی بیش از وزن اولیه منجر می‌شود.

از طرف دیگر در افراد دچار چاقی مفرط، اگرچه رسیدن به وزن مطلوب شاید تلاشی طولانی را بطلبد ولی مطالعات جدید نشان داده است که کاهش وزن حتی قبل از رسیدن به وزن مطلوب، باعث بهبود کیفیت کلی زندگی، بهبود توان بدنی، بهبود اخلاق و ارتباط با دیگران و بهبود اعتمادبه نفس در بیش از 90 در صد افراد می‌شود. این بهبود کیفیت در موارد مختلف، خود انگیزه کافی برای رژیم غذایی می‌باشد.

لذا توصیه آن است فهرستی از تغییراتی که فکر می‌کنید پس از کاهش وزن آنها را حس خواهید کرد، یادداشت کنید یا در مورد این‌که زندگی تان پس از کاهش وزن چگونه خواهد شد، بنویسید. در اغلب افراد، این کارها به تغییرات بزرگی در زندگی‌شان منجر می‌شود.