یک برنامه کاری
این برنامه کاری برای کسانی که دانش آموز هستند با آنهایی که صرفا برای کنکور میخوانند تفاوت دارد. برای هر دو گروه پیشنهاد میکنیم که یک فرصت ۴۵-۴۰ روزه برای روزهای آخر کنکور (از نیمه دوم اردیبهشت به بعد) کنار بگذارند. تا قبل از این فرصت ، کنکوریهای غیر دانش آموز میتوانند یک برنامه کاری دو مرحلهای را به اتمام برسانند. تا پایان اسفند ماه سعی کنید یک دوره کامل مطالعه تشریحی دروس به اضافه تمرینهای تست را به پایان برسانید. از اول عید تا پایان دهه دوم اردیبهشت هم علاوه بر مرور نکته و تست دروس ، به رفع اشکال و جبران کمبودها هم بپردازید.
کنکوریهای دانش آموز به دلیل اشتغال به درس و امتحانات شاید این فرصت دو مرحلهای را نداشته باشند. میتوانید تا پایان فروردین ماه و حداکثر نیمه دوم اردیبهشت ماه (که با آغاز امتحانات نیمسال دوم همراه است) دوره جامع مطالعه تشریحی دروس به اضافه تمرینهای تست را تمام کنید. البته در واقع شما هم ضرری نکردهاید و فرصتی را از دست ندادهاید، چرا که عملا درگیر درسها بودهاید. پس برنامه کلی پیشنهادی این است که هر طور شده تا ۴۵ - ۴۰ روز قبل از کنکور مرحله جامع مطالعه را حداقل یک بار کامل کنید. به یاد داشته باشید زیاد دوره کردن دروس مهم نیست، مهم این است که خوب و کامل دوره کنید. با طراحی یک برنامه کلی کاری ، به نظم ذهنی و رفتاری خود کمک کنید.
برنامه کاری روزهای آخر
اگر چه مطالعات و درس خواندنهای شما از آغاز تاکنون لازم بوده و این روند باید همچنان ادامه پیدا کند، ولی روزهای آخر قبل از کنکور نقش مهمتر و مؤثرتری در کسب نتیجه دارند. مطالعات امروزی ممکن است به دلیل تداخل ، گذشت زمان و حجم فعالیتها دچار فراموشیهای کم و بیش شوند. اما در روزهای آخر ، اگر مضطرب نباشید، با یک ذهن جمع و جور و حواس متمرکز ، میتوانید فراموشیها را به حداقل ممکن برسانید. اما در طرح کلی خود این دوره ۴۵ - ۴۰ روزه قرنطینهای را کنار گذاشته و به خاطر بسپارید. قسمتی از تواناییهای خود را برای دوره یک و نیم ماهه ماقبل کنکور ذخیره نمایید.
پیش بینی تغییرات
اگر برنامه کاری خود را نسبتا کلی در نظر بگیرید، می توانید تغییرات احتمالی را پیشبینی و شرایط خود را با آنها تطبیق دهید. مهم این است که شما آمادگیهای لازم برای تغییرات را داشته باشید. عواملی مانند امتحانات پیشبینی نشده ، حوادث و رویدادهای خانوادگی ، بیماری ، افت انگیزه و... میتوانند باعث تغییراتی در روند برنامه شوند. گاه دیده شده که دانشآموزانی به دلیل عدم پیشبینی آگاهانه تغییرات لطمههای روحی خوردهاند. امکان کنترل همه عوامل محیطی وجود ندارد، بنابراین خود را برای هر نوع تغییرات احتمالی در برنامه آماده نموده و پیشبینیهای لازم را انجام دهید.
افتهای مقطعی
یکی از عوامل مهمی که برنامه کاری را تحت تاثیر قرار داده و موجب تغییر در آن میشود، افتهای مقطعی در روحیه و انگیزه است. لازم به ذکر است که اولا این افتها را خیلی غیرعادی تصور نکنید. دانشآموزان ممکن است با ناشیگری و استدلالهای نابجا ، مسأله را بیش از آنچه لازم است بزرگ نشان دهند. ثانیا اگر شما برای تغییرات احتمالی پیشبینیهای لازم را انجام داده باشید، دیگر ضرورتی ندارد دست و پای خود را گم کنید.
ثالثا هر چه در این دورههای افت ، کمتر با خود و اطرافیان کلنجار بروید و باعث گسترش موضوع نشوید، دوره افت کوتاهتر و گذراتر خواهد بود. با تفکری منطقی و واقع گرایانه ، میتوانید این مقاطع را پشت سر گذاشته و عقبافتادگیها را جبران کنید. افت روحیه در مقاطعی از زمانها را غیرعادی تلقی نکرده و بدانید که این افت با اراده شما میتواند گذرا باشد.
ساعات جبرانی
در طی روز یا هفته امکان دارد به دلایل زیادی ساعاتی را از دست بدهید. تنبلی و وقت گذرانی ، ترافیک ، طولانی شدن مطالعه یک درس و اتفاقات روزمره دیگر میتوانند برنامه پیشبینی شده شما را از روال عادی خارج سازند. اگر چه انسان نمیتواند همه عوامل محیطی را پیشبینی و کنترل کند، ولی میتواند تواناییهای خود را در اینباره تا حد زیادی افزایش دهد. ممکن است ترافیک دست شما نباشد ولی این که نیم ساعت پای تلویزیون بنشینید و تا دو ساعت هم بلند نشوید، دیگر به همت و اراده شما بستگی دارد.
در هر حال برای این که نظم ذهنیتان مختل نشود، لازم است برای هر هفته حداقل ۳ - ۲ ساعت وقت جبرانی در نظر بگیرید. اگر مشکلی پیش نیامد که بهتر، میتوانید از ساعات جبرانی استفاده بهتری بکنید و اگر هم لازم بود که این زمان در اختیار شماست. پس برای پیشگیری از به هم خوردن نظم برنامه ، هر هفته زمانهایی را به عنوان ساعات جبرانی در نظر بگیرید.